CWS Sweden AB förvärvar Kem-Man i Umeå

CWS Sweden AB, en komplett serviceleverantör inom mattlösningar, hygienlösningar, arbetskläder samt vård och hotell, övertar verksamheten i Kem-Man i Umeå AB genom ett inkråmsförvärv från den 1 januari 2023

David Sköld och Peter Larsson framför CWS byggnad i Umeå

Personliga expertråd

Anpassat för din bransch, utan förpliktelser

Är ni redan kund till CWS?
Hidden Fields

CWS värdesätter dina personuppgifter och du kan läsa mer om hur vi behandlar dem här. Genom att bocka i rutan och trycka på "Begär offert" godkänner du att vi kontaktar dig.

31 January 2023 Arbetskläder

CWS Sweden AB, en komplett serviceleverantör inom mattlösningar, hygienlösningar, arbetskläder samt vård och hotell, övertar verksamheten i Kem-Man i Umeå AB genom ett inkråmsförvärv. Kem-Man, som är en leverantör av arbetskläder, linne och entrémattor med service, har sitt säte i Umeå. Förvärvet innebär att CWS stärker sin profil på den svenska marknaden som ett effektivt och hållbart företag.

”Kem-Man är ett familjeföretag som vill ge Norrland ett hållbart alternativ inom tvättservice och när de kontaktade oss för att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans, fanns det inga tveksamheter. Vi ser fram emot att välkomna all personal, aktuella och nya kunder” säger Fredrik Andersson, VD på CWS Sweden AB

Som en fullserviceleverantör bidrar CWS till en säkrare och mer hälsosam morgondag med innovativa, hållbara och digitala hyreslösningar. CWS-sortimentet är indelat i produkter och tjänster inom områdena hygien, entrémattor, arbetskläder, linne och sjukvård. För att växa och stärka sin position på marknaden i landet meddelar man att man nu förvärvar verksamheten i Kem-Man i Umeå AB. Det svenska företaget fokuserar på försäljning, distribution och service av arbetskläder, linne och entrémattor i olika varianter och storlekar.Samtlig personal kommer att övertas av CWS.

Ökad närvaro i norra delarna av landet

CWS har funnits på den svenska marknaden sedan 2003 och genererade 2021 en omsättning på 464 miljoner på den svenska marknaden. Med stora möjligheter att öka än mer ser framtiden ljus ut för CWS i Sverige. Fördelarna med förvärvet av Kem-Man är tydliga genom de många gemensamma värderingar och mål som finns hos de båda företagen. Genom förvärvet kommer CWS att öka sin närvaro i norra delarna av landet.

“CWS, som är familjeägt sedan 1756, delar Kem-Mans värderingar där fokus ligger på hög kvalitet med familjär touch och där långsiktighet går före kortsiktiga beslut. Familjen kan nu i CWS regi satsa fullt ut på att erbjuda sina befintliga tjänster och dessutom addera CWS hela produktflora som förutom arbetskläder, linne och entrémattor även innefattar hygienlösningar” säger Fredrik Andersson.

Vill nå fler kunder

”Vi har länge velat ta steget att kunna erbjuda våra hyr- och tvättjänster till fler kunder. För att ta det steget ville vi ha med en stark partner som står för samma värderingar och har samma mål som vår familj. Med vår stora erfarenhet av tvätteribranschen så var valet självklart att först tillfråga CWS och vi blev väldigt glada och stolta att CWS såg potentialen i oss och valde att göra ett förvärv av vår verksamhet ” säger Peter Larsson, ägare Kem-Man i Umeå AB och platsansvarig.

CWS förvärv av verksamheten i Kem-Man i Umeå AB gäller från 1 januari 2023 och investeringar för att stärka verksamheten har redan påbörjats med familjen Larsson i spetsen. Anläggningen kommer att gå under namnet CWS Sweden AB och är redo för att ta emot fler kunder inom arbetskläder, mattor och hygienlösningar.

CWS Sweden AB
Fredrik Anderson
Tel: +46 (0) 705 84 00 92
Email: fredrik.andersson@cws.com

Kem-Man i Umeå AB
Peter Larsson
Platsansvarig

Tel: +46 (0) 768 38 01 12
Email: peter.larsson@kemman.se

Om CWS

Med innovativa, hållbara och digitala hyrlösningar bidrar CWS till en hälsosammare och säkrare morgondag. CWS erbjuder produkter och tjänster inom områdena Hygiene, Floor Care, Workwear, Fire Safety, Cleanrooms och Healthcare. Tack vare sin servicemodell kan företaget bidra till den cirkulära ekonomin inom alla områden – material sparas in på, återanvänds och återvinns för att minska resursanvändningen. CWS sammanfattar sin syn på hållbarhet och alla angränsande aktiviteter med ett gemensamt budskap: Think Circular!

CWS är ett varumärke för CWS-boco International GmbH och dess dotterbolag. Gruppen sysselsätter idag cirka 11 000 personer i 15 länder. År 2020 genererade CWS-boco-koncernen en omsättning på 1,2 miljarder euro. Franz Haniel & Cie. GmbH innehar 100 procent av aktierna.

Ladda ner pdf och högupplöst bild

SE_pressmeddelande_2023-01-31_kem-man_cws.pdf