Miljömattan® by CWS

Miljömattan® by CWS – service av entrémattor som gör omedelbar skillnad

PRESSMEDDELANDE – onsdagen den 13 november

I mer än 50 år har CWS tillhandahållit ren och snygg innemiljö, minskat städkostnader och förlängt livslängden på golv med innovativa entrémattor och utomordentlig service. Förra året inleddes ett nytt projekt med målet att sänka utsläppen och samtidigt öka andelen återvunnet material i mattorna. Detta har lett till ett nytt servicekoncept, Miljömattan® by CWS, som innebär att utsläppen i hanteringen reducerats med upp till 50 procent – och ett mattgarn som består av återvunnen fiber från fisknät som plockats upp ur haven.

fc-miljomattan3-se

Personliga expertråd

Anpassat för din bransch, utan förpliktelser

Är ni redan kund till CWS?

CWS värdesätter dina personuppgifter och du kan läsa mer om hur vi behandlar dem här. Genom att bocka i rutan och trycka på "Begär offert" godkänner du att vi kontaktar dig.

13 November 2019 Mattlösningar

Miljömattan® by CWS – service av entrémattor som gör omedelbar skillnad

PRESSMEDDELANDE – onsdagen den 13 november

CWS har alltid arbetat med största möjliga hänsyn till miljön. År 2018 inleddes ett projekt med målet att sänka utsläppen från transporter och tvätt med minst 25 procent, men med bibehållen service och funktion. Utöver själva förbättringsmålet var kravet dessutom att förbättringarna skulle gå att genomföra redan idag – och inte över flera års tid. Samtidigt togs också ett beslut att försöka öka andelen återvunnet material i entré- och kontorsmattorna.

Tillsammans med sina huvudleverantörer finkammade CWS möjligheterna, och fann till sist en typ av matta vars garn är 100 procent Econyl®. Detta innovativa material består framför allt av återvunnen fiber från fisknät som plockats upp ur haven, där de annars skulle ha kunnat orsaka stor skada på djurlivet.

Materialets prestanda när det gäller exempelvis smuts och väta bidrar dessutom till att CWS kan reducera sina utsläpp vid hanteringen av mattorna med upp till 50 procent jämfört med tidigare. Det högpresterande materialet Econyl® kan nämligen samla upp och hålla upp till dubbelt så mycket smuts och väta som en vanlig entrématta. Materialet torkar dessutom betydligt snabbare än exempelvis bomull eller vanlig nylon, vilket betyder att en matta som vid stängningsdags är full av väta kommer att vara torr igen redan nästa morgon.

• Varje dag tar vi alla del av nyheter om hur polarisar smälter och världens hav förorenas. Och varje dag läser vi också om hur även svenska vatten och kuster fylls av skräp och plaster. På CWS funderar vi ofta på hur vi kan bidra till golv som håller längre och minskade städkostnader – samtidigt som vi värnar om miljön, säger Pontus Jason, Sverigechef på CWS.

En avgörande positiv effekt är de färgkombinationer CWS valt för sin miljömatta. Idag byts många mattor ut för tidigt för att de ser smutsiga ut, trots att de fortfarande är fullt kapabla att hålla väta och smuts. CWS har därför laborerat med färgkombinationer som gör att miljömattan ser fräsch ut ända till dess det verkligen är dags att byta ut den. Den stora vinsten blir därför att mattans effekt utnyttjas till fullo och tvättas betydligt mer sällan jämfört med en traditionell matta. Detta reducerar i sin tur både vatten- och energiförbrukningen i tvätterierna – plus att det blir färre körda kilometrar vid hämtning och leverans.

• Miljömattan® by CWS är en service som har fått sitt namn för sin förmåga att göra nytta för miljön, men den är faktiskt överlägsen traditionella mattor även på andra sätt. Tack vare det nya materialet och den unika färgen kan CWS genom minskad energiförbrukning och färre transporter minska CO2-utsläppen med upp till 50 procent. Inte imorgon, utan redan idag, säger Pontus Jason.

Pontus Jason
+46 72 973 31 26
pontus.jason@cws.com

kundservice@cws.com
+46-20-297 297

www.miljomattan.se
www.econyl.com

Om CWS

CWS erbjuder innovativa, hållbara och digitala hyreslösningar för att säkerställa förbättrad hälsa, säkerhet och skydd för sina kunder och deras anställda. CWS-sortimentet är indelat i produkter och tjänster inom områdena hygien, entrémattor, arbetskläder, linne och sjukvård. Kompletta hygienlösningar kan bidra till att infektionsspridning och sjukdomar minskar. Regelbundet kontrollerade skyddskläder kan förebygga arbetsolyckor och bidra till ökad säkerhet på arbetsplatsen.

CWS är ett varumärke av CWS-boco International GmbH och dess dotterbolag. Gruppen sysselsätter idag cirka 10 800 personer i 16 länder. År 2017 genererade CWS-boco-koncernen en omsättning på 12 miljoner euro. Franz Haniel & Cie. GmbH innehar 100 procent av aktierna.